Ceļu būves karteļa lieta: 3 dalībnieki, 7 iepirkumi

10 months ago 729
ARTICLE AD BOX

Sarunāšana 7 iepirkumos

KP identificēja septiņus iepirkumus, par kuriem notika aizliegta vienošanās, ar kopējo līgumsummu 24 762 000 eiro.

Četri iepirkumi bija saistīti ar valsts galveno autoceļu rekonstrukciju, segumu atjaunošanu, pārbūvi vai segas pārbūvi. Divi iepirkumi saistīti ar valsts reģionālo autoceļu pārbūvi vai segas pārbūvi, un viens iepirkums saistīts ar vietējā autoceļa seguma atjaunošanu.

Minētie iepirkumi aptvēra ceļu būvdarbus, piemēram, Rīgas, Cēsu, Ogres, Tukuma, Jaunjelgavas un citu apdzīvotu vietu tuvumā.

Par īstenoto konkurences tiesību pārkāpumu uzņēmumiem piemērots naudas sods kopumā gandrīz 4 452 000 eiro apmērā.

Mazākā projekta līgumsumma bija nedaudz virs viena miljona eiro, bet lielākā – virs astoņiem miljoniem eiro. Turklāt 43% no visiem iepirkumiem bija saistīti ar Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansējumu.

Izvērtējot lietas dalībnieku sniegtos viedokļus un pierādījumus, KP identificēja šādus iepirkumus, par kuriem bija notikusi aizliegta vienošanās uzņēmēju starpā:

  • valsts galvenā autoceļa A10 Rīga–Ventspils posma (79,500.–85,770. km) seguma atjaunošana (2016. gads);
  • valsts vietējā autoceļa V13 Tīraine–Jaunolaine posma (0,000.–7,300. km) seguma atjaunošana (2016);
  • valsts reģionālā autoceļa P5 Ulbroka–Ogre (20,54.–25,00. km) pārbūve (2016, ES līdzfinansējums);
  • valsts galvenā autoceļa A4 Rīgas apvedceļa (Baltezers–Saulkalne) posma (12,48.–19,66. km) segas pārbūve (2017, ES līdzfinansējums);
  • valsts galvenā autoceļa A6 Rīga–Daugavpils–Krāslava–Baltkrievijas robeža posmu (77,87.–80,28. km un 116,40.–118,50. km) seguma atjaunošana (2017);
  • valsts reģionālā autoceļa P132 Rīga–Mārupe (Jaunmārupe) posma (1,80.–4,14. km) pārbūve (2017);
  • valsts galvenā autoceļa A2 Rīga–Sigulda–Igaunijas robeža (Veclaicene) (88,10.–95,20. km) pārbūve (2017, ES līdzfinansējums).

Aizliegta vienošanās tika konstatēta SIA "STRABAG" un AS "A.C.B" starpā attiecībā uz iepirkumiem A10, V13 un P132. Savukārt AS "A.C.B" un SIA "Ceļu pārvalde" starpā attiecībā uz iepirkumiem A4, A6 un A2. Vienlaikus visu lietas dalībnieku starpā notika vienošanās attiecībā uz iepirkumu P5.

Zināja par plānotajiem iepirkumiem

KP konstatēja, ka aizliegtas vienošanās īstenošanā īpaša loma bija AS "A.C.B" pārstāvim, kurš atsevišķas tikšanās reizēs sadalīja iepirkumus starp uzņēmumiem, kā arī apkopoja informāciju par iepirkumiem tabulās.

Tāpat AS "A.C.B" pārstāvis regulāri komunicēja ar bijušo "Latvijas Valsts ceļu" pārstāvi, kur arī apspriesti jautājumi par iepirkumiem.

AS "A.C.B" pārstāvim bija pieejama informācija gan par plānotajiem iepirkumiem, gan par tādiem iepirkumiem, par kuriem pasūtītājs bija pieņēmis lēmumu nevirzīt turpmākai izpildei.

Taču, vērtējot "Latvijas Valsts ceļu" pārstāvja lomu sarunās, izpētē netika konstatēts tāds faktu un apstākļu kopums, kas pietiekami un loģiski izskaidrotu un nepārprotami liecinātu par pasūtītāja iesaisti karteļa organizācijā, īstenošanā vai atbalstīšanā.

Tikšanās restorānā

Aizliegta vienošanas galvenokārt notika mutvārdu formātā. KP ieguva informāciju, ka kartelistu starpā tika organizētas vismaz divas tikšanās restorānā "32.augusts", tenisa klubā "ACB", Mārupē.

2016. gada 9. decembrī restorānā tikās AS "A.C.B" pārstāvis ar SIA "STRABAG" pārstāvi, savukārt 2017. gada 25. janvarī tur tikās AS "A.C.B." pārstāvis ar AS "Ceļu pārvalde" pārstāvi, lai pārspriestu dalības nosacījumus "Latvijas Valsts ceļi" organizētajos iepirkumos, kas izsludināti no 2016. gada 21. novembra līdz 2017. gada 18. oktobrim.

Sarunas notika par iepirkumiem, kuri tikšanās brīdī jau bija izsludināti, kā arī par vēl tikai plānotajiem iepirkumiem. To mērķis bija sadalīt iepirkumus kartelistu starpā, norādīja KP.

Tikšanās laikā konkurenti vienojās ne tikai par piedalīšanos vai nepiedalīšanos konkrētos iepirkumos, par paredzēto uzvarētāju un aizsega piedāvājumu gatavošanu, bet

arī notika informācijas apmaiņa par iesniedzamo piedāvājumu cenām un uzņēmuma vai uzņēmuma grupas darbības stratēģiju un nākotnes plāniem.

Tādējādi uzņēmumi apmainījās ar komerciāli sensitīvu informāciju.

KP vērtējumā tirgus dalībnieki apzinājušies savas rīcības prettiesisko raksturu, jo, satraucoties par sarunas noklausīšanos, sarunā izskanēja jautājums: "Telefons tev nav, es ceru? Mašīnā?"

KP secināja, ka aizliegtas vienošanās realizācijai lietas dalībnieki atsevišķās tikšanās reizēs izmantoja arī tabulas, lai fiksētu papīra formātā iepirkumu sadalījumu. Šādu tabulu izmantošana lietas dalībniekiem ļāva ērti un pārskatāmi nodrošināt karteļa kontroli un izpildes uzraudzību.

Liela ietekme uz tirgu un bargi sodi

Lietas dalībnieku kopējā tirgus daļa ceļu un maģistrāļu būvniecības tirgū no 2016. līdz 2018. gadam aizņem ap trešdaļu tirgus.

Konkurences uzraugi to vērtē kā ievērojamu apjomu.

Ņemot vērā pārkāpuma ilgumu un būtisko kaitējumu sabiedrībai, KP pārkāpumā iesaistītajiem piemēroja ievērojamus naudas sodus. Sods tika aprēķināts procentos no uzņēmuma iepriekšējā finanšu gada neto apgrozījuma, ņemot vērā pārkāpuma ilgumu un smagumu.

Papildus tam ar SIA "STRABAG" un AS "A.C.B" tika panākts izlīgums par tiesiskā strīda izbeigšanu lietā, uzņēmumiem piekrītot konstatētajiem faktiem un apņemoties nepārsūdzēt KP gala lēmumu. Līgumsods paredz soda samazinājumu par 10%.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Read Entire Article