Meklēšanas forma

Daļēji apmācies 24 °C Lēns vējš, 4.1 m/s no DA
Svētdiena, 2019. gada 19. MaijsVārda dienu svin: Lita, Sibilla, Teika

«Mēnesī apkalpojam vidēji 14 500 pacientu»

Jānis Kovaļevskis
«Veselības aprūpē tieši tāpat kā daudzās citās nozarēs ir būtiski sekot līdzi laikam un izmantot jaunākās metodes. Tas dod iespēju gan uzlabot ārstniecības pakalpojumu kvalitāti un efektivitāti, gan piesaistīt jaunus speciālistus, kuru pieejamība vairākās jomās šobrīd ir ierobežota. Tādēļ kā vienu no sava darba prioritātēm esmu izvirzījusi mūsu sniegto pakalpojumu kvalitātes uzlabošanu, lai pacienti poliklīnikā justos gaidīti,» uzsver SIA «Jelgavas poliklīnika» valdes locekle Kintija Barloti.

«Pēc profesijas esmu ārste un ekonomiste un līdz šim savā darbā vairāk biju saskārusies ar privāto medicīnu, tādēļ lieliski apzinos, cik būtiski ir pareizi sakārtoti procesi, – tas ļauj efektīvāk plānot darba laiku un kvalitatīvi apkalpot vairāk pacientu. Klientu iespaids par veselības aprūpes iestādi veidojas no pirmās saskarsmes reģistratūrā. Ne vienmēr mūsu spēkos ir samazināt rindas pēc pieprasītākajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, bet pilnīgi noteikti varam parūpēties par to, lai cilvēki poliklīnikā saņemtu kvalitatīvu un mūsdienu prasībām atbilstošu piedāvājumu,» tā K.Barloti, atklājot, ka lielākais izaicinājums, vadot veselības aprūpes iestādi, ir personāla piesaiste.

– Poliklīnikas valdes locekles amatā esat kopš 2018. gada 1. augusta. Ko šajā laikā izdevies paveikt?

– Nav tā, ka poliklīnikā viss bija jāveido no jauna – daudz kas jau bija izdarīts gan attiecībā uz piedāvāto pakalpojumu klāstu, gan telpu iekārtojumu, gan aprīkojumu. Esmu komandas cilvēks, tādēļ uzskatu, ka būtiskākais, uzsākot pildīt pienākumus, bija izveidot komandu. Mums ir laba sadarbība kā ar ārstniecisko personālu, tā ar administrāciju – kopumā šobrīd poliklīnikā strādā 209 darbinieki, kas ir samērā daudz, tādēļ liela daļa laika jāvelta tieši personālvadības jautājumiem.

Vide veselības aprūpes jomā ir konkurējoša, jo mediķi ir pieprasīti ne tikai Latvijā, tādēļ, lai sniegtu papildu iespējas profesionāli pilnveidoties, no pagājušā gada septembra esam uzsākuši mācību ciklu «Jelgavas poliklīnikas akadēmija», kurā reizi mēnesī mūsu iestādes un citiem Jelgavas mediķiem piedāvājam tikties ar augstākā līmeņa profesionāļiem, kuri dalās ar starptautiski iegūtu pieredzi par jaunākajām ārstniecības metodēm. Par šiem pasākumiem ir liela interese, un, zinot, cik aizņemti ikdienā ir ārsti, varam būt gandarīti, ka Jelgavas poliklīnikas akadēmijas semināros zāle vienmēr ir pilna.

– Cik plašs šobrīd ir Jelgavas poliklīnikas piedāvāto pakalpojumu klāsts?

– Jelgavas poliklīnikā var veikt plaša spektra izmeklējumus, dažādas manipulācijas, rentgena izmeklējumus, doties pie speciālista uz konsultāciju, apmeklēt kādu no desmit ģimenes ārstu praksēm. Lai pilnveidotu mūsu piedāvājumu, Jelgavas poli­klīnikā ir izveidota pilna servisa medicīnisko izmeklējumu laboratorija, kur pacienti ātri un ērti var veikt izmeklējumus. Ekspresanalīžu rezultātus atkarībā no tā, kādas analīzes tiek veiktas, var iegūt 20–40 minūšu laikā, un atbildes iespējams saņemt gan pa e-pastu, gan izdrukāt poliklīnikā. Tāpat pacientu ērtībai esam izveidojuši septiņas dažādas izmeklējumu programmas – sirds veselības, vīriešu un sieviešu veselības, senioru, bērnu, sportistu un biroja darbinieku programmas – atkarībā no katra pacienta vajadzībām, lai dažu stundu vai dienas laikā secīgi veiktu visus nepieciešamos izmeklējumus. No marta poliklīnikā vienu reizi nedēļā iespējams veikt arī osteorefleksoterapiju. Savukārt, domājot par mazajiem pacientiem, sestdienās pieejami arī bērnu zobu higiēnista pakalpojumi. Veidojot ģimenei draudzīgu vidi, katrā stāvā mazos pacientus gaidīs spēļu stūrītis, bet jaunās māmiņas vairākās vietās varēs ērti pārtīt savus mazuļus.

– Kāds šobrīd ir poliklīnikas nodrošinājums ar medicīnisko personālu?

– Jelgavas poliklīnika ir lielākā ambulatoro veselības pakalpojumu iestāde pilsētā, tādēļ savu iespēju robežās cenšamies nodrošināt maksimāli plašu piedāvāto pakalpojumu klāstu. Vairākās jomās poliklīnikas sniegtie pakalpojumi, piemēram, rentgenoloģijas izmeklējumi, ir pieejami bez rindas. Šogad būtiski – no 80 uz 30 dienām – samazinājusies rinda pēc fizioterapijas pakalpojumiem, tomēr speciālistu trūkuma dēļ ne visās jomās varam nodrošināt pakalpojuma pieejamību īsā termiņā. Lielākā rinda šobrīd ir pie endokrinologa, sasniedzot 160 dienas.

– Kā motivējat mediķus nākt strādāt uz Jelgavu, un kas ir tie priekšnosacījumi, ko sagaida ārsti?

– Šobrīd ļoti pieprasīti ir teju visu jomu veselības aprūpes speciālisti. Pirms pieņemt lēmumu strādāt vienā vai otrā vietā, ārsti vērtē ne tikai piedāvāto atalgojumu, bet arī darba apstākļus, veselības aprūpes iestādes reputāciju, ceļā uz darbu pavadīto laiku un citus faktorus. Mūsu priekšrocība ir tā, ka atrodamies netālu no Rīgas, tādēļ uz dažām dienām nedēļā varam piesaistīt arī ārstus no galvaspilsētas, tomēr pilnībā pārcelties uz darbu Jelgavā piekrīt tikai retais. Personāla piesaistes jomā sadarbojamies gan ar Rīgas Stradiņa universitāti, gan Ārstu biedrību, tomēr jāatzīst, ka tas ir liels izaicinājums. Lai uzlabotu savu konkurētspēju, esam pieņēmuši lēmumu mūsu speciālistiem šogad paaugstināt atalgojumu. Tāpat nepieciešamības gadījumā sadarbībā ar pašvaldību jaunajiem darbiniekiem ceram piedāvāt pašvaldības īres dzīvokļus uz laiku, kamēr viņi strādā pie mums.

– Pēdējo gadu laikā būtiski palielināts valsts finansējums medicīnai – kā tas iespaidojis poliklīnikas darbu?

– Finansējuma palielinājums, protams, palīdz paplašināt valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu piedāvājumu ar nosacījumu, ja ir pieejami ārsti un viņi ir gatavi strādāt par valsts noteikto tarifu. Finansējuma kāpums mums ir palīdzējis samazināt rindas pie speciālistiem vairākās jomās – šobrīd rindas ir sarukušas osteodensitometrijas izmeklējumiem, pie fizioterapeita, audiologopēda, otolaringologa un citiem speciālistiem. Tomēr ne visu var atrisināt ar papildu finansējumu, jo samērā bieži sastopamies ar situāciju, ka ārsts piekrīt sniegt valsts apmaksātos pakalpojumus tikai ar nosacījumu, ka pacientus varēs pieņemt arī par maksu, jo valsts piedāvātie pakalpojumu apmaksas tarifi ir zemāki.

– Iedzīvotāji bieži vien ir neapmierināti par to, ka poliklīniku grūti sazvanīt. Vai šajā ziņā tiek plānotas izmaiņas?

– 2018. gadā kopumā esam apkalpojuši ap 174 000 pacientu. Mēneša laikā pakalpojumus poliklīnikā saņem vairāk nekā 14 500 cilvēku, un aptuveni puse no visiem mūsu klientiem vizīti pie ārsta vēlas pieteikt pa tālruni – tā ir ievērojama noslodze. Šobrīd uz telefona zvaniem poliklīnikā katru dienu atbild pieci seši darbinieki, taču prakse apliecina, ka ar to ir par maz. Strādājam pie tā, lai uzlabotu reģistratūras darba kvalitāti, taču vienlaikus aicinām izmantot e-pierakstu mūsu mājaslapā www.jp.lv. Kā variantu izskatām arī iespēju piesaistīt zvanu centra pakalpojumus laikā, kad ir īpaši liels pacientu pieplūdums, piemēram, gripas sezonā.   

– Kā norit e-veselības ieviešana poliklīnikā, un kas ir mainījies darbā pēc elektronisko slimības lapu ieviešanas?

– E-veselības sistēma pakāpeniski kļūst par neatņemamu mūsu darba sastāvdaļu. Ja ārstiem darbā reizēm vēl ir kāda aizķeršanās e-veselības sistēmas darbības pārtraukuma dēļ, tad pacientiem tā dzīvi padara vieglāku gan attiecībā uz recepšu saņemšanu, gan uz slimības lapu izrakstīšanu. Darbs e-vidē ir mūsu nākotne, tādēļ esam atvērti inovācijām un šobrīd plānojam uzlabot arī poli­klīnikas IT infrastruktūru, kuru nepieciešams modernizēt.

– Kāda šobrīd ir proporcija starp poliklīnikā sniegtajiem valsts apmaksātajiem un maksas pakalpojumiem?

2018. gadā 73 procenti no visiem mūsu sniegtajiem pakalpojumiem bija valsts apmaksātie, pārējie 27 procenti – maksas pakalpojumi.

– Poliklīnika strādā arī sestdienās līdz pulksten 14. Cik noslogotas ir šīs dienas?

– Šobrīd sestdienās pieejami tikai atsevišķi pakalpojumi, piemēram, rentgena kabinets, ehokardiogrāfija, sonogrāfija, daži estētiskās medicīnas pakalpojumi. Divas reizes mēnesī sestdienās nodrošinām fibrogastroskopijas izmeklējumus, bet vienu reizi mēnesī pieņem stomatologs. Strādājam, lai paplašinātu sestdienās sniegto pakalpojumu loku, jo daudziem mūsu pacientiem, īpaši tiem, kas ikdienā strādā Rīgā, ir grūti atrast laiku ārsta, estētiskās medicīnas speciālista vai fizioterapeita apmeklējumam darba dienās.

Lai paplašinātu poliklīnikā pieejamo pakalpojumu klāstu, šobrīd meklējam tādus speciālistus kā ergoterapeits, ginekoloģiskās sonogrāfijas speciālists, neirologs, endokrinologs, elektromiogrāfijas speciālists un radiologa asistents.

Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»

Viedokļi

Pievienot komentāru

Saistītie raksti