Meklēšanas forma

Lietus 4 °C D vējš 5.4 m/s
Piektdiena, 2017. gada 24. NovembrisVārda dienu svin: Velta, Velda

Valsts ģimnāzijas audzēkņi uzdod atjautības uzdevumus Guntaram Račam

Jana Bahmane
Šodien Jelgavas Valsts ģimnāzijā viesojās producents, izdevējs, dziesmu autors un mūziķis Guntars Račs, kurš nesen izdevis savas dzejoļu grāmatas «365» pirmo daļu. Valsts ģimnāzijas 11. m un 11. d klases skolēni ilustrēja pašu izvēlētus dzejoļus no G.Rača krājuma.

«Par to, ka Guntaram Račam iznāks dzejoļu grāmata, zināju jau kādu laiku iepriekš, jo viņš par to bija rakstījis savā «Facebook» profilā. Tiklīdz ieraudzīju to grāmatnīcā, nopirku, izlasīju, un man dzeja iepatikās. Tā radās doma, ka septembrī, kad parasti klasēs strādājam ar dzeju, varētu lasīt Rača dzejoļus un izlēmām tos interpretēt – pārvērst zīmējumos, kolāžās. Katrs skolēns izvēlējās vienu dzejoli,» stāsta Jelgavas Valsts ģimnāzijas latviešu valodas un literatūras skolotāja Signe Lūsiņa. Viņa papildina, ka šo ideju īstenojusi tieši ar 11. klases skolēniem, jo, viņasprāt, G.Rača dzeja vairāk ir piemērota vecāku klašu skolēniem. «Uzrunāju Guntaru Raču, pastāstīju par mūsu ideju, un grāmatas autoram tā šķita interesanta,» tā S.Lūsiņa.

Skolēni G.Račam bija sagatavojuši ne vien dažādus jautājumus par viņa darba ikdienu, dziesmu vārdu un dzejoļu tapšanas procesu un nākotnes plāniem, bet arī atjautības uzdevumu – dzejoļu grāmatas autoram, apskatot skolēnu zīmējumus un kolāžas, bija jāatmin, kuram viņa dzejolim ilustrācijas ir veltītas. «Šo gadu sāku ar apņemšanos katru dienu uzrakstīt vienu dzejoli, un šodien jau esmu 257. dzejoļa gaidās. Godīgi sakot, izdoto dzejoļu grāmatu esmu pārlasījis vien reizi, un, protams, visus dzejoļus no galvas nezinu – katrs no tiem ir konkrētās dienas sajūtas,» sacīja G.Račs, atzīdams, ka skolēnu sagatavotais uzdevums nemaz neesot bijis viegls. Dzejoļu autors uzklausīja skolēnu vērtējumu par viņa dzeju un vizualizāciju pamatojumu, kā arī nolasīja skolēniem ilustrētos dzejoļus. «Lai arī ir autori, kas saka, ka raksta sev, es domāju, ka ikviens ir gandarīts, ja viņa sarakstīto dzeju kāds lasa. Man ir patiess prieks, ka mana dzeja ir papildināta ne vien ar mūziku, bet arī ar skolēnu ilustrācijām,» vērtē dzejnieks.

«Šis uzdevums bija ļoti interesants – ja parasti mēs dzeju analizējam, pārrunājam, tad šī bija iespēja padomāt, kā izlasīto izteikt vizuāli. Jāatzīst, ka līdz šim Guntara Rača dzeju nebiju lasījusi, bet, strādājot ar to klasē, sapratu, ka dzeja ir uztverama viegli,» atklāj Jelgavas Valsts ģimnāzijas 11. m klases skolniece Anna Oseņņikova. Viņa papildina, ka ik gadu septembrī aptuveni divas nedēļas literatūras stundās ir veltītas dzejai. «Mēs lasām dzeju, analizējam to – arī paši to rakstām. Dzejas dienas ir ļoti labi organizētas, un man šādi apgūt dzeju ir interesanti,» tā A.Oseņņikova. Arī 11. d klases skolēns Kristaps Gailis piekrīt, ka G.Rača dzeja ir viegli uztverama. «Man patīk savas domas izteikt caur mākslu – arī dzeju. Arī brīvajā laikā mēdzu zīmēt, kā arī šad, tad rakstu dzeju, bet vairāk jau tomēr to sanāk darīt skolā. Man patīk, ka, rakstot dzeju, varu pārbaudīt, uz ko esmu spējīgs,» vērtē K.Gailis. Arī viņš līdz šim nebija lasījis G.Rača dzeju, bet atklāj, ka tā viņam ir iepatikusies.

Skolēni augstu novērtēja iespēju satikt G.Raču un tuvāk iepazīt viņu kā personību, un tikšanās beigās dzejoļu grāmatas autoram uzdāvināja Jelgavas skolēnu dzejas krājumus, kā arī blociņu ar pildspalvu G.Rača radošo ideju piefiksēšanai. Savukārt G.Račs norādīja, ka ir priecīgs atkal atgriezties Jelgavas pilī, kur savulaik ir muzicējis, un novēlēja skolēniem novērtēt iespēju mācīties šādā kultūrvēsturiski nozīmīgā vietā.

Foto: Austris Auziņš

Galerija

Viedokļi

Pievienot komentāru

Saistītie raksti